Ted.com á la Linné

En tanke som har funnits i bakhuvudet på både Erik och mig den senaste tiden är att inom Linnéuniversitetet försöka skapa en svensk motsvarighet till Ted.com. Det skulle verkligen kunna bli ett sätt att sätta Lnu på kartan gentemot såväl näringsliv som forskarvärlden. Budskapet blir i likhet med ted.com ”Idéer som är värda att sprida” eller varför inte ”Idéer växer här”.

Tanken är dock inte att enbart presentera våra egna forskare (likt öppna föreläsningar) utan att även bjuda in forskare från övriga Sverige (kanske även näringslivet och utländska forskare). Bjuder vi in alla andra universitetet/högskolor gynnas vi nämligen av att (1) kvalitén ökar och (2) de känner inget behov av att skapa egna kanaler. Kort uttryckt….det handlar om att tillhandahålla en tjänst som stärker universitetens status som kunskapsgenerator och kunskapsspridare gentemot samhället.

Vad tror ni, finns det bärkraft i tanken?

När jag ändå har er uppmärksam tänkte jag skicka med ett intressant klipp från just Ted.com om några tekniska möjligheter i framtiden.

Ha de gott

/Linus

 

 

 

4 Svar to “Ted.com á la Linné”


  1. 1 Erik Sellström november 10, 2009 kl. 1:36 e m

    Visst finns det bärkraft. Kan vi hitta ett bra koncept och en funktionell produktionsapparat så tycker jag att det är något att bygga på.

    En klok idé kunde väl vara att ha seminarier och föreläsningar under Linnéuniversitetets första 100 dagar (en kommande kampanj) där vi filmar och bygger upp en stabil innehållsbank.

    Kör hårt är min mening. 🙂

  2. 2 Alastair Creelman november 10, 2009 kl. 1:57 e m

    Vi har redan skissat på idén att Lnu bör ansluta sig till iTunes U och fått positiva signaler uppifrån men först måste vi fixa en del viktiga saker. Först och främst behöver vi ett avtal med lärarna om digitala rättigheter så att både universitetet och lärarna känner sig nöjda. Just nu finns det ingen sådan reglering om digitala lärresurser.
    Vi har redan våra öppna föreläsningar som sänds varje vecka och som kan laddas ner som mp3-filer efteråt. Flera har lagts ut på YouTube som experiment men vi behöver ett avtal och alla lärarnas godkännande innan vi kan göra det systematiskt.
    Om vi ska skapa en TED-liknande tjänst på nätet krävs det också bra produktion och profilering och vi behöver en organisation bakom satsningen.
    Många universitet i USA lägger ut föreläsningar och andra filmer på iTunes U och YouTube Edu och flera europeiska lärosäten är också med (framför allt Open University och Oxford University). I Norden är det bara Stavangar Universitet och NTNU som är med i iTunes U så länge.
    Jag är övertygad att Sverige måste ta detta på allvar men ingen vågar ta det första steget. Tyvärr har vi ingen myndighet som kan uppmuntra och ta initiativ som JISC i Storbritannien. Det kostar ganska mycket att hänga med men vad kostar det att halka efter?

    • 3 Linus Brandin november 11, 2009 kl. 10:21 f m

      iTunes U låter riktigt intressant, håll oss uppdaterade Alastair. Håller helt med diag angående att det krävs bra produktion och profilering…och det tror jag att vi kan skaffa oss kapacitet för.

  3. 4 Erik Sellström november 10, 2009 kl. 2:01 e m

    ”Det kostar ganska mycket att hänga med men vad kostar det att halka efter?”

    Jag kunde inte sagt det bättre själv. 😉


Lämna ett svar till Alastair Creelman Avbryt svar




Bloggstatistik

  • 3 590 besök

RSS Andra bloggar länkar

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Disclaimer

Åsikterna och artiklarna på den här bloggen är våra egna och representerar inte nödvändigtvis våra respektive arbetsgivare eller det stundande Linnéuniversitet. Vi ansvarar heller inte för innehållet på sajter, bloggar eller andra Internetkällor som länkas till från den här bloggen.