Gästinlägg, Mattias Karlsson: En dålig start på relationen

Jag har ett problem. Det kan låta rätt angenämt men det är det inte. Jag har för många sökande till mina kurser. För mig är det några tusen för mycket, men mitt problem är lika jobbigt när det är några få.

Problemet är att relationen mellan Högskolan och sökande studenter inte klarar av ett avslag. Inte hjälper det att avslaget kortfattat levereras av ett automatiskt system mitt i julledigheten.

”Varför blir jag inte utvald? Varför ska mina 30 år gamla gymnasiebetyg begränsa mina möjligheter idag? Gick allt rättvist till och hur vet jag det? Varför är det ingen som pratar med mig personligen efter allt det arbetet som jag lagt ner? Hur ska jag nu lära mig det jag vill kunna?”

Rent matematiskt finns det alltid ett skäl till att en person får en plats som någon annan inte får. På det personliga planet är logiken nästintill oväsentligt. Det handlar om ett personligt riktat nej, levererat på största möjliga opersonliga sätt – över mass-epost från Studera.nu. Högskolan bemödade sig inte ens med att höra av sig.

Och där fryser relationen rejält. Hon som lyckligt skulle berätta för alla vid julbordet om sina framtida kunskaper har bara irritation att sprida.

Vissa utbildningar har detta inbyggt i reglerna för relationen. För utbildningar till jurist, läkare och veterinär gäller ”Don’t call us, we’ll call you”. Ungefär som med skivkontrakt och entré på Stureplan.

Det är inte samma sak för en kvällskurs riktad till vuxna. Vi på högskolan har de senaste åren skapat nya regler, där vi uppvaktar och kunderna svarar. Det är ju vi som letat upp dem – med kataloger, webbplatser, radioreklam och pressmeddelanden. Så helt plötsligt så bangar vi ur, precis när dealen ska slutas. Sen gömmer vi oss bakom automatiken hos Studera.nu. ”Jaså, TVn i reklambladet. Den tog slut igår. Har du åkt långt?”

Men, jag vill ju inte sabba relationen. Jag vill fördjupa den. Det var ju ändå tänkt att vara starten på något bra. Efter den här kursen ska hon ju kanske läsa många, många fler. Nu ser det inte ut att bli något.

Du förstår mitt problem, eller hur? Jag vet att jag måste göra något stort och imponerande åt det. Jag har bara inte kommit på vad.

/ Mattias

4 Responses to “Gästinlägg, Mattias Karlsson: En dålig start på relationen”


  1. 1 Richard Gatarski december 18, 2009 kl. 9:17 f m

    Jaadu Mattias,
    I det här konkreta fallet låter det som att dom inblandande behöver fundera igenom hur ett avslag känns för dom berörda. Och utifrån det omforma avslagsprocessen, där det bör föreslås alternativ (peka på andra möjligheter och möjligheten att få återkomma med ansökan och då förtur).
    I teorien en enkel sak, i praktiken kanske knepigare…

    Som vanligt impar ni, inklusive inlägget om plats vid middagskonversationen (julbordet). Lysande!

  2. 2 ggaa december 18, 2009 kl. 3:58 e m

    Ni verkar ha tagit ett längre brejk i bloggen…. men här kommer lite intressant input som även kan hänvisas till statliga institutioner som universitet… tror ni skrivt om ”transparans” tidigare också.

    http://www.aftonbladet.se/debatt/kronikorer/sofiamirjamsdotter/article6311161.ab

  3. 3 Erik Sellström december 19, 2009 kl. 8:37 f m

    Ofrivilligt break, tyvärr. Fusionsarbetet tog över fullständigt på slutet men vi drar igång på allvar här i januari igen.

  4. 4 Erik Sellström december 19, 2009 kl. 11:35 f m

    @ggaa – Tack för länktips – bra exempel på hur problematiskt det är att driva processer kring ”nätrevolutionen” i etablerade organisationsmodeller och där ett visst mindset är cementerat.

    Den digitala samhällsomvälvningen är inte bara teknologisk eller social. Kanske är den största förändringen på det mentala planet. Hur vi ser på oss själva, samhället vi lever i och omvärlden i stort. Förnyad eller förändrad perception ger nya perspektiv.

    Kontrollbehov möter fragmentering och öppenhet. Det etablerade försöker konservera fungerande modeller i ett kommunikationslandskap utan givna konventioner.

    Det är en spännande tid vi lever i. Någon har kallat den vår tids största revolution.


Kommentera

Bloggstatistik

  • 3,430 besök

Erik twittrar

  • RT @NASAClimate: “It’s no longer a question of whether the West Antarctic Ice Sheet will melt, it’s a question of when.” https://t.co/pFELr… 2 days ago
  • RT @TheEconomist: How does a nation of 4.7m people—roughly half the size of London or Paris—consistently produce the best rugby team? https… 3 days ago
  • RT @owenil: Goldman Sachs-chefen Steven Mnuchin finansminister och miljardären Wilbur Ross handelsminister. Kampen mot etablissemanget går… 3 days ago

RSS Andra bloggar länkar

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Disclaimer

Åsikterna och artiklarna på den här bloggen är våra egna och representerar inte nödvändigtvis våra respektive arbetsgivare eller det stundande Linnéuniversitet. Vi ansvarar heller inte för innehållet på sajter, bloggar eller andra Internetkällor som länkas till från den här bloggen.

