Gästinlägg: Sara Öhman, student Enterprising and Business Development årskurs tre

Erik och Linus talar inte bara om möjligheterna att verka inom systemet utan även hur de ska förbättra kommunikationen med både potentiella studenter och befintliga studenter. Lite lustigt kan man tycka eftersom åtminstone vi befintliga studenter vistas inom samma område – varje dag.

Anledningen till att jag hamnat här, för att ge ett studentperspektiv på fusionsprocessen, är att jag förra året var projektledare för Ekonomihögskolan vid Växjö Universitets marknadsföringsprojekt. Under året samordnade vi 35 aktiviteter som genomfördes av 30 studentambassadörer vilka byggde relationer till 25 gymnasieskolor, 5 UF-kontor och framförallt mängder med potentiella studenter. Jag är även student på programmet Enterprising and Business Development i Växjö där jag läser min femte termin. Mina tankar om att vara student på Ekonomihögskolan finner ni vanligtvis i min blogg.

För att förstå varför vi har det är så svårt att kommunicera med oss befintliga och potentiella studenter måste man förstå att vi troligtvis är den mest individualistiska generation som växt upp. Alla myter är till viss del sanna, vi engagerar oss inte i sådant som inte har direkt inverkan på vår vardag. Även om våra studier är något som bör engagera oss är vi vana av att vara curlade av Universitetet som ger oss det material vi behöver för att genomföra våra studier. Övrig information har direkt inverkan på vår vardag, vi uppmärksammar men glömmer bort. Vi är också den mest kritiska generation som växt upp då vi under vår uppväxt i informationsåldern haft tillgång till den information vi efterfrågat. Frågan om kommunikationen med befintliga och potentiella studenter är därför förstålig.

För att kommunicera måste syftet vara att engagera och involvera mottagaren. Förra året involverades vi studenter genom vårt samarbete med Ekonomihögskolan, ett samarbete som gav oss förståelse för varandra. När Ekonomihögskolan lyssnade på våra åsikter växte vårt engagemang och när Ekonomihögskolan sände ut information var vi villiga att sprida den vidare till våra klasskamrater. Detta är något som bidragit till den växande kultur jag tycker se bland oss studenter vilket kommer underlätta den stundande fusionen. Verktygen är sekundära. Ge oss en anledning att använda RSS-läsare så ska vi göra det, vi loggar ju till och med in på den icke så användarvänliga studentportalen varje dag. Allt som kräver en passiv mottagare tror jag att vi är överrens att går bort, dvs. mail och sms.

Det gamla universitetet med de psykiska avstånd som fanns mellan professorer, lektorer, adjunker, doktorander och studenter (och som fortfarande finns på många icke nämnda universitet) börjar försvinna. Relationen stärks, vi har inte bara utbyte med våra lärare och handledare utan även närhet till administrationen – Universitetets skelett.

Jag ser fram emot årsskiftet. Linnéuniversitetets ledord nytta, nyfikenhet, nytänkande och närhet ger mig hopp om framtida möjligheter jag tänker använda mig utav. Att sälja utbildningar är för mig världens enklaste sak, det är bara att svara på kundens ivriga frågor och ge dem alternativ för framtiden. Att få oss studenter att tala gott om, och representera, Ekonomihögskolan i framtida arbetsliv är inte heller svårt om ni ger oss något att tala gott om och känna tillhörighet till.

Hur ni sedan ska förbättra kommunikation med er personal och stärka organisationskulturen i den nya fakulteten Ekonomihögskolan är upp till er att lösa. Det är där den största bromsklossen ligger nu enligt mig. Lite skrämmande eftersom det är de som har mest närkontakt med oss studenter. Jag ser gärna gästspel av lärare från vardera ort.

1 Response to “Gästinlägg: Sara Öhman, student Enterprising and Business Development årskurs tre”



  1. 1 Entreprenörsstudenten » Gästbloggare hos Uni.marketing Trackback vid november 11, 2009 kl. 12:21 e m

Kommentera

Bloggstatistik

  • 3,430 besök

Erik twittrar

  • RT @NASAClimate: “It’s no longer a question of whether the West Antarctic Ice Sheet will melt, it’s a question of when.” https://t.co/pFELr… 2 days ago
  • RT @TheEconomist: How does a nation of 4.7m people—roughly half the size of London or Paris—consistently produce the best rugby team? https… 3 days ago
  • RT @owenil: Goldman Sachs-chefen Steven Mnuchin finansminister och miljardären Wilbur Ross handelsminister. Kampen mot etablissemanget går… 3 days ago

RSS Andra bloggar länkar

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Disclaimer

Åsikterna och artiklarna på den här bloggen är våra egna och representerar inte nödvändigtvis våra respektive arbetsgivare eller det stundande Linnéuniversitet. Vi ansvarar heller inte för innehållet på sajter, bloggar eller andra Internetkällor som länkas till från den här bloggen.

