Betalda bloggare?

Just nu pågår diskussioner om hur vi ska förhålla oss till bloggar inom det kommande Linnéuniversitetet. Tydligare uttryckt handlar det om att låta våra egna studenter blogga om sin vardag som just student. Om min tolkning av diskussionerna stämmer så handlar det egentligen om två knäckfrågor:

  • Ska dessa studenter få betalt för sitt bloggande?
  • Ska de kunna sköta sina bloggar själva eller ska inläggen modereras av någon anställd vid Linnéuniversitetet?

Innan jag ger min syn på dessa båda frågeställningar vill jag dock framhålla att hela diskussionen verkar ha en konstig utgångspunkt. Frågan som ställs är allt som oftast ”ska vi ha bloggare”. I min värld har man inte bloggare utan som organisation skapar man möjligheter för bloggande. Det som gör mig orolig i frågan är att synen på bloggande verkar vara att det är ytterligare en kommunikationskanal att nyttja.

Med det sagt svarar jag sedan med ett rungade NEJ på båda ovanstående frågor. Nej, studenter ska inte få betalt för sitt bloggande. Nej, bloggarna ska inte modereras, de ska skötas av studenterna helt själva.

Den första frågan handlar om att jag inte ser bloggandet som en riktad kommersiell kommunikationskanal. Tvärtom hoppas jag att våra bloggande studenter ska våga vara kritiska mot oss (vilket med stor sannolikhet inte sker om de får betalt) och att presumtiva studenter på så sätt får en ärlig bild av hur det är att plugga vid en högskola. Detta skriver jag som en kritik mot alla studentreportage som enbart framhäver hur underbart det är att plugga vid samtliga högskolor/universitet i Sverige (här har jag själv i allra högsta grad bidragit till att skapa dessa reportage/intervjuer). Det är genom en kombination av ris och ros som den ärliga bilden skapas och det är genom bemötandet av kritiken som kvalité (förhoppningsvis) skapas.

På fråga två om moderering så hävdar jag att man knappt kan prata om en blogg om den modereras (läs: studenter skickar in sina inlägga som sedan läggs upp av en administratör). Detta förhållningssätt grundas antagligen i en rädsla för vad som kan diskuteras i bloggar. Det finns ett behov av att kontrollera att inlägget är ”korrekt” innan det publiceras.

Antalet bloggande studenter som tidigare diskuterats är i runda slängar ca 10 stycken. Jag tycker snarare att vi ska ha ambitionen att ha 500 bloggare innan 2010 är slut. För att detta ska kunna ske måste vi dock ändra synsätt från att ”ha bloggare” till att ”möjliggöra bloggande”. Detta omöjliggör dessutom såväl betalnings om moderering. Det borde vara lika självklart att kunna skapa en blogg som att man får ett studentkonto och mail när man påbörjar sina studier.

 /Linus

6 Responses to “Betalda bloggare?”


  1. 1 nisseland oktober 24, 2009 kl. 7:13 f m

    Att vara betald bloggare måste kännas lite som det gjorde att vara journalist på Пра́вда under kalla kriget. Man har press på sig, kan jag tänka mig, att skriva om hur fantastikt allting är och hur fina kullerstensgator vi har i Gamla stan. Jag tror, precis som du, att vi måste skapa förutsättningar för att blogga. Det ska vara så enkelt som möjligt. Så fort man har fått sitt studentkonto har man också automatiskt ett bloggkonto. Mycket bra inlägg.

  2. 3 Erik Sellström oktober 26, 2009 kl. 9:31 f m

    Inte helt oväntat håller även jag med om Linus syn på hur ffa Linnéniversitetet bör förhålla sig i frågan om bloggar och bloggande på egen plattform.

    Om man väljer att betala en bloggare tycker jag det är lämpligt att det framkommer. Är det uttalat kan läsaren ta med det i beräkningen om denne finner det värt att läsa bloggen. Dessutom behöver inte skribenten hymla med uppdraget och kanske kan det då skapas utrymme för kritik?

    Moderering känns dåtida. Den som bloggar äger sin kanal och ska sköta den. Stockholms universitet har disclaimers i sidfoten på de bloggar som publiceras via deras bloggplattform.

    Om vi vill bygga relationer med målgrupper och intressenter är det viktigt med transparens, ärlighet och trovärdighet. Ord som enligt mig ligger nära Linnéuniversitetets ledord; nytänkande, nyfikenhet, nytta och närhet.

  3. 4 moderskeppet november 1, 2009 kl. 6:05 e m

    Mitt gästinlägg tycker jag ger svar på vad jag anser.

  4. 5 Alastair Creelman november 10, 2009 kl. 12:19 e m

    En blogg är en dagbok som man visar öppet. En blogg är sällan vetenskaplig eller ens genomtänkt – den är helt subjektiv och spontan. När du läser en blogg ser du författarens tankar och funderingar för dagen – i morgon kan han/hon ha ändrat sig. Mer genomtänkta texter kan man skriva i en artikel eller uppsats.
    Jag tror att vi missbrukar ordet blogg om vi lägger det på betalda marknadsföringstexter.
    Bloggar ska vara personliga och bloggaren är ansvarig utgivare.


  1. 1 Entreprenörsstudenten » World wide web - Bästa vän och värsta fiende Trackback vid oktober 26, 2009 kl. 12:54 e m

Kommentera

Bloggstatistik

  • 3,430 besök

Erik twittrar

  • RT @NASAClimate: “It’s no longer a question of whether the West Antarctic Ice Sheet will melt, it’s a question of when.” https://t.co/pFELr… 2 days ago
  • RT @TheEconomist: How does a nation of 4.7m people—roughly half the size of London or Paris—consistently produce the best rugby team? https… 3 days ago
  • RT @owenil: Goldman Sachs-chefen Steven Mnuchin finansminister och miljardären Wilbur Ross handelsminister. Kampen mot etablissemanget går… 3 days ago

RSS Andra bloggar länkar

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Disclaimer

Åsikterna och artiklarna på den här bloggen är våra egna och representerar inte nödvändigtvis våra respektive arbetsgivare eller det stundande Linnéuniversitet. Vi ansvarar heller inte för innehållet på sajter, bloggar eller andra Internetkällor som länkas till från den här bloggen.

