Betygssättning av utbildning?

Joakim Jardenberg bloggade igår om fördelar och nackdelar gällande anonyma kommentarer, vilket genererade intressanta (och delvis anonyma) kommentarer i sin förlängning. Själv vacklar jag till stor del i frågan. Å ena sidan anser jag att man har rätt att vara anonym om man vill men å andra sidan bör man våga stå för sina åsikter.

Inlägget förde dock mina tankar till ett angränsande område inom högskolevärlden; huruvida studenter ska kunna betygssätta och kommentera sin utbildning. För de flesta utomstående känns detta säkert som en självklarhet men bland lärare är det långt därifrån. Tvärtom finns det ett stort motstånd, vilket fått till följd att ytterst få (om några) utbildningsprogram i Sverige går att betygssätta och kommentera direkt på webbsidan. Istället dyker det upp sajter som Studenter Tycker Till och Högskolekvalité för att ge presumtiva studenter möjligheten att jämföra olika alternativ, baserat på erfarenheter från andra.

Självklart är dessa initiativ positiva och det tydliggör ett behov bland kommande och nuvarande studenter. Dock är det synd att detta behov inte tillfredsställs av respektive universitet/högskola och att åsikter på så sätt inte finns tillgänglig tillsammans med övrig information. Förutom att kommentarerna kan hjälpa andra personer som funderar på att börja plugga bör nämligen detta ses som ett kvalitetsinstrument för att kunna förbättra kurser och program.  

För att återkoppla till Jardenbergs inlägg så är jag dock själv osäker på huruvida detta ska ske anonymt eller inte. Som jag skrev ovan är jag för att man ska ha möjligheten att vara anonym, men i detta fall vill jag försäkra mig att det verkligen är våra egna (nuvarande eller tidigare) studenter som uttalar sig. Detta kräver då någon form av inloggning.

När det gäller icke-konstruktiv kritik som eventuellt kan uppkomma så får jag nog säga att jag välkomnar detta. Anledningen är att detta meningslösa pajkastande förhoppningsvis aktiverar många andra studenter som pluggat samma kurs eller program men istället är väldigt nöjda. Jag tror med andra ord att några rötäggs kommentarer kan generera det dubbla antalet av konstruktiva kommentarer i vårt fall. 

Ett avslutande förtydligande bör preciseras angående mina åsikter i detta ämne. Jag ställer mig positiv till möjligheten att betygssätta lärosäten, program och kurser men är osäker på om möjligheten att betygssätta specifika lärare som enskild person tillför något.

/Linus Brandin

3 Responses to “Betygssättning av utbildning?”


  1. 1 Erik Sellström oktober 9, 2009 kl. 10:13 f m

    När vi pratar om sociala medier kan jag tycka att en anonym kommentar lätt tappar status som just ”social”. Möjligheten att bygga relationer med målgrupper, intressenter eller generellt individer är idag fantasitiks enkelt. Anonymitet främjar inte relationsbyggandet i någon vidare bemärkelse. För de som med identifierbart namn deltar i en konversation blir de anonyma kommentarerna oftast något i periferin som då och då kan tillföra något till diskussionen. Men utan avsändare är det ofta svårt att förhålla sig till både kommentar och tyckare.

    Det känns som en kulturfråga och min magkänsla säger mig att vi rör oss mot en större vilja att vara synliga som avsändare.

  2. 2 Krister B oktober 13, 2009 kl. 5:02 e m

    Det var ju en intressant infallsvinkel på skräpkommentarer. Jag kan tänka mig att formen för kommentarer måste bli mer som en gästbok för att din slutsats ska gälla. I nuvarande former inbjuder inte, mig veterligt, våra verktyg till någon form av diskussion eller debatt via internet. Jag tror också att de som är mest aktiva och ivriga i sitt debatterande vinner vilket kan gynna de studenter som tycker att det är någon annans fel att jag inte fattar. Det kan också bli svårt att rensa ur person angrepp vilket det snabbt kan hamna i.

    Men jag ser med tacksamhet att du inte stödjer tanken på att studenter ska kunna betygsätta lärare ; )

    … i alla fall inte i större utsträckning än vad som sker idag …

    /k

    • 3 Linus Brandin oktober 14, 2009 kl. 9:30 f m

      Håller fullständigt med dig om att våra verktyg i dagsläget inte inbjuder till diskussion/interkation. Dock är ambitionen för http://www.Lnu.se att det ska vara den modernaste publika webbplatsen i Sverige och då borde interaktion vara ett högprioriterat område (om det verkligen är så vågar jag dock inte uttala mig om)

      Att negativa åsikter kan vinna är en rädsla som ofta finns men som sällan slår in. Normalt brukar det bästa motmedlet vara att skapa stor volym i trafiken. Här har vi dock en begränsning i att antalet potentiella kommentatorer begränsas av antalet personer som läst kursen eller programmet. Dock är jag övertygad om att majoriteten är positiva och att det kommer att synas generellt och på sikt.

      Någon måste ju våga vara först, eller?


Kommentera

Bloggstatistik

  • 3,430 besök

Erik twittrar

  • RT @NASAClimate: “It’s no longer a question of whether the West Antarctic Ice Sheet will melt, it’s a question of when.” https://t.co/pFELr… 2 days ago
  • RT @TheEconomist: How does a nation of 4.7m people—roughly half the size of London or Paris—consistently produce the best rugby team? https… 3 days ago
  • RT @owenil: Goldman Sachs-chefen Steven Mnuchin finansminister och miljardären Wilbur Ross handelsminister. Kampen mot etablissemanget går… 3 days ago

RSS Andra bloggar länkar

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Disclaimer

Åsikterna och artiklarna på den här bloggen är våra egna och representerar inte nödvändigtvis våra respektive arbetsgivare eller det stundande Linnéuniversitet. Vi ansvarar heller inte för innehållet på sajter, bloggar eller andra Internetkällor som länkas till från den här bloggen.

